صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۱۲۹۲

 خداقوت به «آقای قاضی»

پایگاه بصیرت / بهاره صمدی
سریال «آقای قاضی» هفته گذشته به ایستگاه پایانی رسید و پخش آن تمام شد. سریالی که خیلی خوب و مبتکرانه توانست رضایت مخاطب را جلب کند. کاری که می‌توان گفت در سال‌های اخیر در نوع خودش بسیار جدید بود؛ یک قاضی و پرونده‌هایی متنوع. 
این سریال را نمی‌توان تنها یک اثر تلویزیونی، مانند دیگر سریال‌های رسانه ملی دانست؛ «آقای قاضی» هم یک کار برای سرگرم کردن مخاطب بود و هم در نوع خودش یک کار کاملاً آموزشی در زمینه فرهنگ‌سازی التزام به «قانون» و توجه حق و حقوق فردی و اجتماعی بود. تنها ایرادی که می‌توان در مورد این سریال وارد دانست، زمان پخش آن بود. قطعاً اگر این سریال، مانند دیگر سریال‌های شبکه دوم سیما ساعت 21:30 بر روی آنتن رسانه ملی می‌رفت، ولو همان پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها باز هم بهتر دیده می‌شد، چرا که گاهی حتی مخاطبی که سریال را دنبال می‌کرد، طبق عادت همیشگی از یاد می‌برد که سریال در ساعات پایانی شب پخش می‌شود.
«آقای قاضی» از آن دست سریال‌هایی است که برعکس بسیاری از کارهای پرهزینه، بدون هر گونه شعارزدگی قدم‌های خوبی در حوزه آموزش قانون و قانون‌مداری برداشت؛ البته این وجه سریال فقط به آموزش ختم نمی‌شود بلکه هر آیتم و پرونده‌ای که در دادگاه مطرح می‌شد، خودش دارای مهم‌ترین مؤلفه یک اثر موفق تلویزیونی، یعنی برخورداری از «داستان» بوده است. در حقیقت، قصه‌گویی جذابیت این سریال را زیاد کرد. همین داستان و قصه‌گویی در هر پرونده بود که «آقای قاضی» را برای مخاطب جذاب کرده و موجب می‌شد تا سریال را آخر هر هفته دنبال کند.
اما بی‌انصافی است اگر بازیگر نقش آقای قاضی (بهزاد خلج) را در موفقیت این اثر نادیده بگیریم. این هنرمند، به قدری توانست این نقش را خوب ایفا کند که نقش از تیپ یک قاضی در فضای خشک دادگاه، به شخصیتی دوست‌داشتنی تبدیل شده بود که مخاطب می‌توانست به خوبی با این شخصیت ارتباط برقرار کند. البته استفاده از بازیگران ناشناس، اما بسیار توانمند که به گفته کارگردان کار، تعداد زیادی از آنها بازیگران تئاتر بوده‌اند هم، بر قوی‌تر شدن کار افزوده است. این نشان می‌دهد، همیشه لازم نیست از سلبریتی‌ها برای جذب مخاطب استفاده کنیم، بلکه داستان‌گویی و قصه‌گویی، همراه با به کارگیری هنرمندان مبتکر، حرف اول را در ماندگاری و جذابیت یک اثر می‌زند.
یکی از انتقادهایی که به سریال وارد شد، کم رنگ بودن نقش وکیل در داستان‌ها بود. شاید خوب باشد که برای سری دوم اثرـ اگر قرار باشد این سریال چندفصلی شودـ در برخی از قسمت‌ها وکیل نیز نقشی تعیین‌کننده داشته باشد، البته قرار نیست همیشه در یک اثر تمامی مشاغل مرتبط به نمایش درآیند یا حضوری پررنگ داشته باشند. چه بسیار سریال‌هایی که در رابطه با یک وکیل ساخته شده بدون اینکه نقش برجسته یک قاضی در آن نمایش داده شود. پر رنگ شدن نقش «وکیل» هم نباید به گونه‌ای باشد که به سادگی و روان بودن و در عین حال جذاب بودن سریال خدشه‌ای وارد کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات